Du trenger muskelstyrke og styrketrening!

Du trenger muskelstyrke og styrketrening!

Det er ingen hemmelighet at alle burde trene styrketrening. For å oppnå en tilfredsstillende effekt og sterkere muskelstyrke bør man trene styrketrening minst to ganger i uken. For å trene hele kroppen vil det ta nærmest en time, hvis vi inkluderer oppvarming.

Er det i det hele tatt verdt den tiden det tar?

Hvorfor styrketrening?

Sterke muskler er noe alle trenger, ikke bare for konkurransetrening eller bodybuildere, å ha sterke muskler i de store muskelgruppene vil gjøre hverdagen lettere for deg. Man tenker kanskje ikke så mye over hva man egentlig bruker alle musklene dine til i løpet av en dag? Vi trenger sterke muskler til å utføre dagligdagse oppgaver som krever ekstra styrke.

Helsemyndighetene anbefaler oss å gjennomføre treningsøvelser som øker muskelstyrken til de store muskelgruppene minst to dager i løpet av en uke.

Innenfor idrett kan det kreves utholdende styrke (som i skisport) og eksplosiv muskelstyrke (som i håndball eller tennis). Å drive relevant muskeltrening som øker muskelstyrken vil øke prestasjonene dine i aktivitet eller idrett.

For hvilke årsaker trenger jeg muskelstyrke?

Det er flere årsaker til at man trenger god muskelstyrke, som:

Helsemessige årsaker: En del av rehabiliteringen av skader og sykdom kan inneholde styrke- og utholdenhetstrening. De pasientene som bygger opp tapt muskulatur blir ofte fortere friske og får det bedre generelt.

Skadeforebyggende årsaker: En mer stabil kropp er en sterk kropp med trente muskler. For forebygging av skader i all form for fysisk aktivitet er en sterk og stabil kropp svært viktig. En balansert muskelstyrke reduserer risikoen for muskel- og skjelettplager og gir god holdning.

Mosjons- og treningsmessige årsaker: En sterkere kropp fungerer bedre for ulike treningsformer, tøffe fjellturer, og turer i skog og mark. Mestringsfølelsen du får påvirker gjerne selvfølelsen din.

Dagligdagse årsaker: Som tidligere nevnt trenger vi muskelstyrke for å møte hverdagens utfordringer og krav. Som å bære, dra eller skyve tyngre ting.

Psykiske årsaker: Faste økter med styrketrening er med på å gi en struktur i hverdagen, store mestringsmuligheter, selvtillit, konkret utvikling og mer glede, i tillegg til alle de fysiske fordelene. Om man samles i en gruppe for regelmessig styrketrening vil man få en fellesskapsfølelse og føle seg sett.

Vektmessige årsaker: Styrketreningen øker muskelmassen din, og dette bidrar til økt døgnforbrenning. En kropp med sterke muskler kan bidra positivt med å stabilisere eller redusere kroppsvekten din. Man kan oppleve en vektøkning med radig styrketrening, men det er fordi muskler veier. Dette pleier å gå seg til og ha en positiv virkning på en varig og sunn kroppsvekt.

Yrkesmessige årsaker: I mange yrker (som helsesektor, bygg- og anleggsbransjen og landbruk) er det viktig med en sterk kropp og holdning. Styrketrening er betydningsfullt selv for de som jobber stillesittende på et kontor, for å unngå belastningsskader og skjevbelastning.

Alle trenger styrketrening, uansett alder

Ved å ha en sterk kropp får man mange positive ringvirkninger, og det bidrar til en generelt sunnere hverdag. Styrketrening er viktig uansett alder, og viktigheten bare øker etterhvert som man blir eldre. Så uansett om du er 18 eller 80 år, er det aldri for sent å begynne å trene styrke.

Ønsker du hjelp med styrketrening?

Vi vil hjelpe deg uansett utgangspunkt – vi vil hjelpe deg med å utvikle et treningsprogram som du trives med og som gir deg de resultatene du ønsker.

Høres dette ut som noe for deg? Ta kontakt med oss i dag!