Fem gode grunner til styrketrening

Fem gode grunner til å styrkeløfte - Nikolaisen Coaching

Hvis man går inn i et hvilket som helst treningsstudio i Norge i dag og spør alle som er der hvorfor, vil man sannsynligvis få like mange svar som antall personer man spør. Dog er det enkelte svar som går igjen noe oftere enn andre, og når det gjelder styrketrening har vi her tatt for oss fem av dem. For ikke bare er styrketrening en fin måte å holde kroppen i form på, det gir sterkere benbygning, større muskler som gir bedre oksygenopptak og det forebygger en lang rekke livsstilsykdommer.

1. Styrketrening gir sterkere vilje

Det er hovedsakelig tre grunner til at folk velger nettopp styrketrening som treningsgren. Den første gruppen er de som bare ønsker å holde seg i form, den andre gruppen som ønsker å kunne løfte tyngst mulig og de som bare ønsker å bygge muskler, som for eksempel bodybuildere.

Felles for disse er at det krever en del viljestyrke å holde på, spesielt hvis det skal ha noen effekt. Riktignok kan den ordinære mosjonisten selv bestemme både vekt, varighet og frekvens, men ønsker man å virkelig se resultater i form av hvor tungt man kan løfte, eller hvor store muskler man får, så kommer ikke dette gratis. Det krever enorm viljestyrke å holde på dag etter dag, og sannheten er at det i svært mange tilfeller heller ikke er direkte behagelig mens man holder på. Men du verden så deilig det føles når økten er over.

2. Styrketrening gir økt tålmodighet

Nest etter vilje utvikler de som trener styrke en betraktelig porsjon tålmodighet. De er klare over at resultatene kommer ikke over natten, og ønsker man å konkurrere innen styrkeløft skal man forberede seg på årevis med beinhard trening før man ser så gode resultater at man kan hevde seg i toppsjiktet. Hvis man noen gang kommer så langt.

Her er det som med viljen, man merker fort om dette er noe man egentlig vil. Enten liker man det, eller så gjør man det ikke. Det finnes ingen fasit, og det ene er ikke mer riktig enn det annet, men ønsker man virkelig å prestere, er det bare å bite tennene sammen og ta en økt til. Med viljestyrke og tålmodighet vil resultatene komme. Før eller siden.

3. Styrkeløftere føler passion til det de gjør

Det er ingen tvil om at styrkeløftere som praktiserer idretten sin, dag etter dag, år etter år, har enorm passion for det de driver med. Uansett nivå, for en som bare løfter vekter for mosjonens skyld kan ha de samme følelsene og passion for det som en som satser fullt ut. Dessuten er styrkeløftmiljøet svært godt, og deler mer enn gjerne tips og råd om idretten, helt uavhengig av hvilket nivå man befinner seg på.

4. Styrkeløftere er mer robuste enn andre

Ikke bare utvikler de større muskler enn de fleste andre, de blir mer robuste i den forstand at de tåler betraktelig mer før de utvikler skader eller overbelastes. Noe som er en stor fordel ved enhver form for fysisk aktivitet ellers i hverdagen. Dette kan være alt fra å bære tunge handleposer hjem fra butikken, eller i forbindelse med hagearbeid.
Dessuten er de veltrente, noe som igjen gir et bedre immunsystem, som igjen bidrar til at de holder seg friskere enn mange andre.

5. Styrkeløftere kjenner kroppen sin bedre

Enten man er styrkeløfter for å kunne løfte tungt eller for å bygge store muskler, forutsetter det stor kunnskap om egen kropp og hvordan den fungerer. Dette er noe en styrkeløfter må lære seg for å unngå skader og overbelastninger, spesielt siden de hele tiden opererer helt på grensen av hva kroppen tåler og er i stand til. En styrkeløfter vil derfor til enhver tid lytte til selv de minste signaler kroppen gir, og tilrettelegge ut fra dette.

Høres dette spennende og interessant ut, men du er usikker på hvordan du kommer i gang med styrkeløft for å ta del i noen av de fordelene det gir, kan det anbefales å kontakte et treningssenter med personlige trenere som kan informere og vise deg hvordan du enklest mulig kommer i gang på en sikker og trygg måte.

Trenger du hjelp på veien?

Med god erfaring innenfor trening og ernæring er vi overbevist om at våre kropper på lang sikt er best tjent med aktiviteter som du trives med. Vi hjelper deg gjerne på veien!
Ta kontakt på e-post: nikolaisenmail@gmail.com