Fem myter om kosthold og trening

Fem myter om kosthold og trening

At riktig kosthold er viktig for å opprettholde en god helse er det vel ingen tvil om, og i kombinasjon med god og riktig trening skal det ikke mye til før man både føler seg bedre, og ikke minst, livskvaliteten endrer seg betraktelig til det bedre enn tidligere.

Nå er det imidlertid ikke så lett i finne rundt i jungelen av verken mat eller treningsmetoder, så vi har samlet noen myter om kosthold og trening – og ikke alle er like troverdige.

Myte nummer 1:
Å innta antioksidanter etter treningen styrker immunforsvaret

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Undersøkelser tyder nemlig på at overdrevet inntak av antioksidanter like etter en hard treningsøkt kanskje ikke gjør så godt for kroppen som først antatt. Ikke misforstå, frukt, bær og grønnsaker er alltid sunt, men under harde treningsøkter frigjør kroppen et stoff som kalles frie radikaler som kan være nødvendig for å stimulere immunforsvarets egen produksjon av antioksidanter. Ved allerede høyt antioksidantnivå i kroppen vil ikke immunforsvaret bidra i like stor grad som ellers.

Myte nummer 2:
Å trene på tom mage kan være farlig

Nei, det er ikke farlig å trene på tom mage, men det kan være ubehagelig, og man kan ikke forvente å prestere like godt som hvis man allerede har litt mat i magen. Derimot kan det i enkelte tilfeller være en fordel å droppe måltidet like før trening, da kroppen likevel vil forbrenne fettlagrene den allerede har og ikke den maten man nylig har spist. Vær imidlertid forsiktig med matinntaket etter trening da sultfølelsen kan bidra til man overspiser. Har man en personlig trener vil han/hun ofte kunne fortelle hvilke typer mat som anbefales, med tanke på fordøyelse og hvilke stoffer som finnes i maten og hva den gjør for kroppen din under trening.

Myte nummer 3:
Det man spiser før trening er det man forbrenner under treningen

Dette er delvis feil. Spiser man godt før trening vil denne maten stadig befinne seg i magen både før, under og etter treningen. Den maten som forbrennes under trening er den maten som ble spist for noen dager siden, da den skal gjennom hele fordøyelsessystemet før den opptas i kroppens eget fettlager – hvorfra den først forbrennes.

Derimot kan enkelte hurtige karbohydrater, som for eksempel sukker, opptas i blodbanene og forbrennes herfra, uten å gå veien om fettcellene i kroppen. Derfor vil enkelte næringsmidler, som for eksempel sjokolade, bidra til at man kan yte mer under trening enn uten. Spør din personlige trener om dette, og få den hjelpen du trenger.

Myte nummer 4:
Å spise proteiner etter trening gir store muskler

Dette er delvis riktig. Skal man bygge muskler ved hjelp av trening skal man spise proteiner hele tiden. Ikke bare etter trening, men fordelt ut over alle måltidene gjennom hele dagen. Dette skal gjøres hver dag, og det skal være riktig mengde proteiner. Det beregnes ut fra kroppsvekt og treningsmengde, og dette er noe en personlig trener kan være behjelpelig med. De har lang erfaring i å gi råd om riktig kosthold, og vet også hva som bør spises for å få den rette mengden.

Myte nummer 5:
Det er lurt å spise en energibar rett etter trening

Både ja og nei. Det kan være lurt å spise rett etter trening, men da med tanke på å stabilisere blodsukkernivået, og da kan det være andre ting som er bedre enn dyre energibarer. Spør den personlige treneren om hva de anbefaler, og ikke rent sjelden kan frukt og bær være minst like gode alternativer til en langt rimeligere pris.

Trenger du hjelp på veien?

Med god erfaring innenfor trening og ernæring er vi overbevist om at våre kropper på lang sikt er best tjent med aktiviteter som du trives med. Vi hjelper deg gjerne på veien!
Ta kontakt på e-post: nikolaisenmail@gmail.com