Fysisk aktivitet og gode helsemessige fordeler!

Fysisk aktivitet og gode helsemessige fordeler!

At helse og livsstil henger sammen, er absolutt ingen hemmelighet. Ved å holde kroppen i fysisk aktivitet, vil det komme en rekke fordeler. Det kan virke overveldende og det kan være lett å falle av, men det er viktig å ikke ta på seg for mye på en gang. Alt er bedre enn ingenting!

I følge Helsedirektoratet er fysisk aktivitet et overordnet begrep. Dette begrepet inkluderer blant annet lek, idrett, mosjon, trening og kroppsøving. All bevegelse som følge av muskelarbeid og som resulterer i økt energiforbruk blir definert som fysisk aktivitet.

Strengt tatt handler det om å bevege seg og få brukt kroppen.

Noe av det fine med fysisk aktivitet er at du får gode helsefordeler uansett intensitet på aktiviteten. Så klart, desto høyere intensitet, jo større er helsefordelene, men uansett hvor intens aktiviteten er, vil det fortsatt være med på å gi en bedre helse. Når du er i fysisk aktivitet, vil pulsen øke. Du puster fortere, blodtrykket ditt øker, kroppstemperaturen stiger og både hjertet og musklenes gjennomblødning øker.

Fysisk aktivitet er en sentral del av en sunn livsstil.

Fordeler ved fysisk aktivitet

Det er mange fordeler ved å holde kroppen i bevegelse, og vi vil gjerne vise deg en liste over ulike fordeler man får ved regelmessig fysisk aktivitet:

  • Forebygger helseproblemer og sykdom
  • Forsterker muskel- og skjelettsystemet
  • Bedre bevegelighet og ledd-funksjon
  • Sterkere hjerte
  • Sterkere immunforsvar
  • Stabilt blodtrykk
  • Mer overskudd og energi i hverdagen
  • Bedre humør
  • Bedre søvnkvalitet
  • Bedre stressmestringsevne

Dette er bare noen av mange fordeler, uansett hvilken alder og treningserfaring.

Start i det små

Alle mennesker bør så klart være fysisk aktive i løpet av en dag. Du må ikke nødvendigvis trene hardt og lenge for en bedre helse, det hjelper i massevis å ta noen små, enkle grep i hverdagen.

All bevegelse er bra for kroppen, uansett om det er å ta trappen fremfor heisen, hagearbeid, gå eller sykle til jobb eller å ta en joggetur.

For vanlige voksne, anbefaler Helsedirektoratet minst 30 minutter fysisk aktivitet om dagen. Denne aktiviteten burde helst være av moderat til høy intensitet.

  • Moderat intensitet: Aktiviteter som gir raskere pust enn vanlig, for eksempel støvsuging, hurtig gange eller klippe plenen manuelt.
  • Høy intensitet: Aktiviteter som gir mye raskere pust enn vanlig, for eksempel jogging, sykling og aerobic.

Man må også huske at intensiteten på disse aktivitetene varierer etter alder. Noe som kan ses som en lett aktivitet for en i 30 års alder kan være hard aktivitet for en i 70-årene.

Ønsker du å bli i bedre generell fysisk form?

Ved å tilpasse oss ditt nivå og hvordan ditt liv faktisk er skaper vi de beste forutsetningene for å oppnå dine mål.

Høres dette ut som noe for deg? Ta kontakt med oss i dag!