Mindre aktive enn tidligere

Vi lever i en verden hvor vi blir stadig mindre aktive i hverdagen. Der folk tidligere enten gikk eller syklet til et arbeide som ofte var fysisk krevende sitter svært mange av oss i dag helt stille på et hjemmekontor. Hvor kanskje den eneste fysiske aktiviteten er å gå ut etter mer kaffe på kjøkkenet. Dette til tross for myndighetenes anbefalinger om minimum en halv times kroppslig aktivitet om dagen for voksne og en time for barn.

Dørstokkmila

En annen faktor er at der man tidligere deltok i forskjellige arrangementer og fritidstilbud rettet mot både voksne og barn, finnes det i dag for det første færre slike tilbud, samtidig som det stillesittende tilbudet er betraktelig større. Vi har mange flere kanaler på fjernsynet, internett og dataspill er voldsomme tidstyver, og vi lar oss rett og slett underholde på helt andre måter enn tidligere.

Derfor kan det for mange være litt av en utfordring å komme i gang med noe som krever fysisk aktivitet, selv om man aldri så mye vil det selv. Den berømte «dørstokkmila» kan være forbløffende tung å gå, men det finnes heldigvis en løsning.

Oppsøk treningsstudio

Selv om det ikke er noe i veien for å begynne å trene på egenhånd vil de fleste ha større utbytte av å oppsøke et treningssenter hvor det ikke bare er en rekke tilrettelagte treningsmaskiner og instrumenter man kan bruke, men der finnes også kompetansen som kan hjelpe deg i gang.

Hvilket er viktig, for er man uerfaren og setter i gang helt på egenhånd er veien kort til skader og overbelastninger, noe som med enkle grep ofte kan unngås bare man vet hvordan. Dessuten er det sosialt og motiverende å trene sammen med noen fremfor å gjøre det alene.

Få hjelp på veien

Ønsker man å få mest mulig ut av treningen kan det anbefales at man oppsøker en personlig trener eller en coach som kan hjelpe deg i gang, og legge en plan for hva som skal skje videre. I motsetning til hva mange kanskje tror, så er ikke dette så fryktelig dyrt, i hvert fall ikke når man ser på hva man får igjen for pengene.

En personlig trener/coach vil gjøre en vurdering av hvordan du enklest kan nå det målet du setter deg med treningen din, enten du ønsker å gå ned i vekt, bygge muskler eller rett og slett bare komme i bedre form. Videre vil han/hun kunne bedømme hvilke treningsmetoder som vil være best for deg, og hvilke treningsapparater som passer best i forløpet.

En typisk feil mange gjør når de begynner å trene på egenhånd er å enten begynne med feil treningsapparat, eller med feil vektbelastning. Begge deler kan medføre skader som i verste fall kan gjøre deg verre enn om du ikke trente i det hele tatt.

Legg en kostholdsplan

I tillegg til å legge en plan for den fysiske treningen kan en personlig trener også være til stor hjelp med å sette opp en kostholdsplan som vil bidra til at kroppen får alle de vitaminer og proteiner den trenger for å gjennomføre nettopp den treningen som er planlagt. Det er stor forskjell på om man skal bygge muskler eller trene utholdenhet, eller for eksempel gå ned i vekt.

I motsetning til hva mange faktisk tror, så behøver ikke en slik kostholdsplan å bestå av bare gulrøtter og agurk, men en sammensatt oversikt laget av en personlig trener kan være minst like variert og spennende som ethvert annet menykort. Det er bare spesielt tilpasset deg og din trening, gjerne bygget på hvilket formål du har med treningen.

Høres dette ut som noe for deg?

Med god erfaring innenfor trening og ernæring er vi overbevist om at våre kropper på lang sikt er best tjent med aktiviteter som du trives med. Vi hjelper deg gjerne på veien!
Ta kontakt på e-post: nikolaisenmail@gmail.com