Slik unngår man treningsskader

Slik unngår man treningsskader - Nikolaisen Coaching

Det er mange grunner til at folk bestemmer seg for å begynne å trene, de ønsker å komme i bedre form, gå ned i vekt, eller fordi de trenger å restituere seg etter skade eller sykdom. Uansett motiv, så er enhver form for treningsaktivitet et positivt tiltak for egen helse, dessuten er det morsomt og ikke minst tilfredsstillende å se resultatene man får ut av det.

Trene alene eller sammen med andre

Noe av det første man bør tenke på når man vil begynne å trene er hvorvidt man ønsker å gjøre dette på egenhånd, sammen med noen gode venner, eller med en personlig trener. Videre bør man også vurdere om man skal gå til anskaffelse av forskjellige treningsapparater selv, eller benytte seg av et treningsstudio. Sistnevnte er nok å foretrekke for de aller fleste, da det kan være en forholdsvis stor kostnad å kjøpe alt man trenger selv. Riktignok kan man begynne med små investeringer selv, men i et treningsstudio er alt tilrettelagt allerede, og det er som oftest lett å få hjelp og instruksjon i hvordan de forskjellige apparatene skal brukes for å oppnå optimal effekt med treningen.

Start forsiktig

Noe av det viktigste man bør huske på når man starter opp med trening, og da egentrening i et treningssenter spesielt, er å starte opp forsiktig. Man skal ikke tro man klarer like mange kilo og like mange repetisjoner som de andre i senteret, da disse kanskje har holdt på en stund og opparbeidet seg til det nivået de nå befinner seg på. En typisk feil er å tro man klarer mer enn man faktisk gjør, og da er veien til både overbelastning og skade kort.

Oppvarming er viktig

En annen ting som er viktig er oppvarming. Dette er noe alt for mange velger å overse, da de mener den milde treningen likevel veier opp for dette. Dette er helt feil, og en solid oppvarming vil også bidra til at man får mere ut av selve treningsøkten. Dessuten hjelper en riktig oppvarming til at man får opp pulsen, man blir mer fleksibel i de muskelgruppene man har tenkt å trene og man unngår skader på grunn av brå belastninger i stiv muskulatur.

Smerter etter trening

Mange opplever smerter etter å ha begynt å trene, og dette er helt naturlig. Man bruker plutselig en rekke muskler man kanskje ikke vanligvis bruker, og dette gjør at musklene gjerne føles stramme og ømme etter trening. Dette kan inntre forholdsvis raskt etter trening, og vil typisk vare alt fra noen få timer til kanskje et par dager. Litt avhengig av hvor lenge og hvor hardt man har trent. Man merker vanligvis forskjell på om det er treningsømhet eller en skade, da skader fremtrer mer markant i smerte og betraktelig mer skarp enn vanlig treningsømhet.

Mye av dette kan unngås ved å tøye skikkelig etter trening, slik at muskler og sener får en naturlig nedtrapping i etterkant.

Bruk personlig trener

Den beste måten å unngå belastningsskader på er ved å henvende seg til noen som kan veilede en med treningen. De fleste treningsstudioer har ansatte med kompetanse på dette, men ønsker man å oppnå gode resultater forholdsvis hurtig og effektivt kan en personlig trener være et godt alternativ. En personlig trener vil ikke bare kunne veilede i forbindelse med oppstart av trening, men også følge en gjennom hele forløpet, med forberedelser, målsetting og resultatorientering.

Riktignok vil en personlig trener være en kostnad som kommer i tillegg til den ordinære treningsavgiften, men sett i forhold til potensielle skader og å få mest mulig utbytte av treningen er det noe man så absolutt bør se nærmere på. Det er i de aller fleste tilfeller verdt det.

Trenger du hjelp på veien?

Med god erfaring innenfor trening og ernæring er vi overbevist om at våre kropper på lang sikt er best tjent med aktiviteter som du trives med. Vi hjelper deg gjerne på veien!
Ta kontakt på e-post: nikolaisenmail@gmail.com