Til deg som vil konkurrere i Bikini Fitness

Til deg som vil konkurrere i Bikini Fitness

Bikini Fitness blir stadig mer populært og flere jenter blir inspirert til å begynne å trene og konkurrere.

Spørsmålet er om det egentlig er noe for deg?

I dette innlegget skal vi forklare hva Bikini Fitness egentlig er og hva som vil kreves av deg som utfører.
Vi håper at dette kan gi deg det endelige svaret på om du burde satse på Bikini Fitness eller ikke.

Enkelt forklart er Bikini Fitness en fitness-/konkurranse-gren hvor fokuset ligger på skjønnhet og en trent kropp. Utøvere vurderes ut fra en rekke kriterier, hvor resultatet ligger i helheten.

Bikini Fitness kan se veldig enkelt ut: vær pen, få store muskler og stå på en scene i bikini.

Så lett er det ikke.

Hvilke kriterier er det innen Bikini Fitness?

Som vi nevnte tidligere er helhetsvurderingen det viktigste. Det finnes absolutt ingen fasiter, men dette er kriteriene utøverne vurderes etter:

  • Hår, hud, sunnhet og sminke
  • Sceneopptreden: sjarm, selvsikkerhet, utstråling og eleganse
  • Muskelmasse (litt, men ikke for mye)
  • Fettprosent (synlige muskler, men ikke for tydelige muskelseperasjoner)

Igjen, så er det ingen fasit på hva som vinner. Hun som vinner har kanskje ikke like synlige magemuskler som andreplassen. Alt handler likevel om å se best ut.

Hvordan ser de beste ut?

Du finner ut mye ved å lese alle dommerkriteriene innen Bikini Fitness, men det er viktig å kunne se hvordan dommerne tolker alle kriteriene. Du lærer mest ved å være tilstede under en konkurranse, men video og bilder kan også gi en pekepinn på hvor lista legges.

Er Bikini Fitness for alle?

Svaret er nei.

Bikini Fitness passer ikke for alle. Det betyr ikke at du skal ha dårlig selvtillit.

Bikini Fitness handler på den ene siden om å ha nok muskler og lite nok fett til at det i det hele tatt skal være noe vits i å begynne på en konkurransediett. Disse diettene varer kanskje fra 8-16 uker.
På den andre siden handler det om at utseendet ditt har det som skal til for å gjøre det bra, her gjelder både kropp og ansikt sammen.

Hvis vi skal se på kroppsfiguren, så er det viktig med ei smal midje, mens hoftene ikke trenger å være så brede. Du må i tillegg kunne klare å skille deg ut når du står sammen med 14 eller 25 andre jenter som også prøver å få dommernes oppmerksomhet.

Det viktigste argumentet for hvorfor Bikini Fitness ikke er skapt for alle, er psyken. Du må være ekstremt sterk psykisk og ikke lide av eller tidligere har lidd av spiseforstyrrelser. Bikini Fitness er en stor påkjenning for både kropp og sinn, med all treningen, den strenge dietten og det store fokuset på utseendet.

Helsa di kommer før alt annet, og om du ikke er frisk nok bør du avstå fra å konkurrere i sporter hvor utseendet ditt og fettprosenten din er viktig.

En annen stor påkjenning kan være at lavere fettprosent over lengre tid kan føre med seg noen uheldige hormonforandringer. Et godt eksempel er tap av menstruasjon, som kan være negativt for beinhelsa. Det er umulig å gi et eksakt svar på hvilken effekt en lengre diett med mye trening har på hvert enkelt individ.

Er det store kostnader?

Bikini Fitness er en svært kostbar sport hvor man strengt tatt ikke tjener noe. Det er medlemsavgift til forbundet (NKF-IFBB) og klubben du vil stille for, bikini til selve konkurransen, hår og sminke, reise, opphold mm. havner fort på en prislapp på 15.000kr +/- for 2 konkurranser.

Her er et grovt estimat på priser i norske kroner:

  • Bikini: 3500-7000 kr
  • Sko: 500-1000 kr
  • Glitter og annet diverse: 500-1000 kr
  • Hår (om du skal ha extensions): 3500-8000 kr
  • Vippe-extensions eller løsvipper: 150-2000 kr
  • Sminke: 1000-2000 kr
  • Scenefarge til to konkurranser: 1000-2000 kr (avhenger om du legger selv eller vil bli sprayet)
  • Hotell for to helger: 3000-5000 kr
  • Reise til stevnene (fly, tog, buss eller bil): 1500-3000 kr
  • Avgifter til NKF, konkurranseavgift og klubben du stiller for: 2000-4000 kr

Alt dette er ikke et «must» og man kan sløyfe noe, men dette er bare en oversikt over potensielle utgifter for to konkurranser.

Hvordan forbereder man seg til konkurranser?

Når man bestemmer seg for at man vil begynne med Bikini Fitness, er første steg å ta kontakt med en trener eller klubb og ber om en vurdering av fysikken din – i god tid før en konkurranse.

Her i Norge konkurreres det på våren (mars/april) og på høsten (september/oktober). Hvis du vurderer å konkurrere på våren, bør du ta kontakt senest i november året før. Hvis du sikter etter å konkurrere på høsten, bør du ta kontakt senest i mai samme år.

Hvis en trener eller klubben gir deg klarsignal til å konkurrere og begynne på en konkurransediett, vil du få utdelt en plan over kosthold og trening. Dette oppsettet vil i starten ikke se så mye mer annerledes ut enn et vanlig oppsett over kosthold og trening, men du må være forberedt på at du etter hvert må forholde deg til mindre og mindre mat, uten at dette skal gå utover kvaliteten på treningen.

I tillegg til alt dette må du sette av en til to timer i uken til å øve på poseringer, sceneopptreden osv. med de andre i klubben. Det er vanlig at man har en poseringstrener som hjelper til. Det er også viktig at du setter av 5-7 timer i uken til egentrening.

Dette er med andre ord tidkrevende forberedelser, og spesielt på slutten av dietten (de siste 4-6 ukene) er det viktig at du er ganske egoistisk.

Mye tøffere enn du kanskje tror

Du skal få lov til å sikte høyt, det er viktig for å holde motivasjonen oppe, du må bare huske at det kun er en person som vinner hele greia, og det er kun tre plasser på pallen. Mange jenter ender opp med stor skuffelse etter at de blir slått ut før finalen, kanskje før semifinalen. Klassene i Norge (inndelt etter høyde) er ofte overfulle, som betyr at til og med før selve konkurransen begynner, vil alle andre utenom de 15 beste jentene, siles ut.

Av disse 15 beste, er det kun 6 som får muligheten til å være med i en eventuell finale.

Konkurransen er tøff og brutal. For at du skal ha en mulighet til å gjøre det bra i denne grenen, må du ha det lille ekstra.

Skulle det vise seg at Bikini Fitness ikke passer for deg, kan du fortsatt sørge for å ha det gøy på trening, uten Bikini Fitness som mål.

Men, skulle du bestemme deg for at du vil prøve, kan vi hjelpe deg.

Ønsker du å konkurrere i en Fitness-konkurranse?

Du vil få et treningsprogram fra oss hver uke som vil bli oppdatert og utarbeidet på bakgrunn av hvordan forrige uke gikk. Gjennom god kommunikasjon vil vi hjelpe deg med å utvikle et program du trives med og som gir deg de gode resultatene du er ute etter.

Høres dette ut som noe for deg? Ta kontakt med oss i dag!