Tips til utendørs trening

Tips til utendørs trening

Sommeren er her, og for mange er det ensbetydende med late dager i solen, kanskje på stranden etter jobb eller skole. For de som regelmessig frekventerer et eller flere treningssentre, vil det kanskje også bety en betydelig nedtrapping av treningen. Men det behøver slett ikke være slik, for selv om det er sol og deilig varmt vær ute, er det ingen problemer å kombinere de late dagene med en solid dose trening, enten på et senter eller på egenhånd. Ja, kanskje til og med på stranden.

Mye egentrening

Selvfølgelig vil det være mest behagelig å kunne trene innendørs på et deilig avkjølt treningssenter og følge de samme rutinene man kanskje har fulgt i årevis. Hvis man ikke har planlagt verken å reise bort eller ta det litt ekstra med ro i ferien er det ingenting i veien for at man kan følge treningsmønsteret som før, men skal man derimot bli forhindret fra dette, kan mye løses med egentrening.

Utenfor treningssenteret

Nå finnes det stort sett treningssentre over alt, men skulle det mot forutsetning vise seg å ikke være noen tilbud akkurat der hvor du har tenkt å feriere, eller det av andre årsaker ikke lar seg gjøre, er det likevel mye man kan gjøre utenfor treningssenteret.

Alt etter hvilken type trening man vanligvis utfører med apparater kan man ganske sikkert finne gode erstatninger bare man bruker fantasien litt. Løping på tredemølle kan fint erstattes med en løpetur i skogen, og pull ups er like krevende i et tre som på et treningssenter.

Armhevinger kan foretas stort sett over alt, både ute og innendørs, det samme med situps og andre øvelser som vanligvis ikke krever noen form for installasjoner eller apparater. Har man også en personlig trener og befinner seg midt i et planlagt treningsforløp kan man konferere med han/hun om hvilke treningsmetoder man bør foreta seg i ferien, for ikke å miste effekten av det forløpet man allerede befinner seg i.

Tren riktig

Et av de største problemene man kan oppleve ved å plutselig skulle trene utenfor treningssenteret som man er vant til er det å kjenne sin begrensning. Er man vant til å løpe et bestemt antall kilometer på en tredemølle kan det være vanskelig å bedømme samme avstanden ute i terrenget.

Det er ofte store variasjoner både i underlag og klimaforhold, noe man ikke vil oppleve under de kontrollerte forholdene man trener under innendørs på et treningssenter.

Underlaget kan bestå av alt fra mykt gress til hard betong eller asfalt, og man kan lett overvurdere egne evner med etterfølgende skader som følge. Snakk gjerne med den personlige treneren din om hva vedkommende mener om hva du bør sette deg som mål, og hvordan du på best mulig måte kan gjennomføre dem. Få gjerne vedkommende med ut for å vise deg også, slik at du blir best mulig forberedt og vet hvordan du skal trene riktig.

Drikk, drikk, drikk

Uansett hvilken løsning du velger utendørs i sommer er det imidlertid en ting som ikke kan gjentas ofte nok, og det er å huske på å drikke rikelig med væske når du trener. På et treningssenter er det mye lettere å huske å drikke da det faller naturlig mellom øktene i de forskjellige apparatene, og man bærer vannflasken med seg, men utendørs er det fort gjort å glemme.

Hvis man løper mye, for når man plutselig har et terreng å løpe eller trene i, kan man lett la seg distrahere av omgivelsene og man rett og slett glemmer å drikke. Dette er imidlertid ekstremt viktig å huske, for ikke bare svetter man mer i varmen, og allerede ved rundt 2 prosent væsketap reduseres prestasjonsevnen med så mye som 20 prosent.

Trenger du hjelp på veien?

Med god erfaring innenfor trening og ernæring er vi overbevist om at våre kropper på lang sikt er best tjent med aktiviteter som du trives med. Vi hjelper deg gjerne på veien!
Ta kontakt på e-post: nikolaisenmail@gmail.com